Gwóźdź w oponie - Naprawa lub wymian?

Uszkodzenia opon są najczęściej spowodowane przebiciem opony w wyniku uderzenia w ciało obce. Większość uszkodzeń można naprawić i nie ma to wpływu na możliwość ponownego użycia opony. Omawiamy różne rodzaje uszkodzeń i możliwości ich naprawy.

Niemal każdy kierowca w trakcie eksploatacji samochodu doznał mechanicznego uszkodzenia opony. Najczęściej dochodzi do rozerwania ściany bocznej lub czoła bieżnika w wyniku przebicia ostrym przedmiotem. Najprawdopodobniej jest to gwóźdź lub śruba - wynika z danych partnerskiego serwisu wulkanizacyjnego. W przypadku znalezienia tego elementu nie należy go usuwać z opony. Stalowy kord służy do ściśnięcia opony, co na pewien czas zapobiega utracie ciśnienia. Po zidentyfikowaniu ciała obcego nadszedł czas na wizytę w firmie wulkanizacyjnej. Na podstawie wielkości ubytku doświadczony specjalista określi najlepszą metodę naprawy. Zazwyczaj uważa się, że przebitą gumę można naprawić. Wszystko zależy jednak od rodzaju uszkodzenia i jego lokalizacji.

Jaki jest najlepszy czas na naprawę opony?

Na zewnętrznej stronie opony widoczne są dwie strefy. Pierwsza z nich to czoło bieżnika, a druga to jego wewnętrzna i zewnętrzna ściana. Opony, które uległy uszkodzeniu ściany bocznej, zazwyczaj nie nadają się do naprawy. Uszkodzenia ściany bocznej, takie jak przebicia, przecięcia lub otarcia, mogą osłabić wewnętrzną strukturę opony i profesjonalna wulkanizacja nie przywróci jej pierwotnej trwałości. Karkas opony nie zostanie uszczelniony i nadal będzie podatny na zwiększone naprężenia. Opona może "pęknąć" podczas jazdy z dużą prędkością.

Przebicie czoła bieżnika to inna sytuacja. Oponę można naprawić, jeżeli uszkodzenie jest minimalne (do 6 mm średnicy), osnowa nie jest uszkodzona i nie ma żadnych wybrzuszeń. Wyjątkiem od tej reguły są opony HP (High Performance) do samochodów sportowych osiągających duże prędkości, takich jak W lub Y. Względy bezpieczeństwa nakazują, aby nie naprawiać tych opon, niezależnie od stopnia i rodzaju uszkodzenia.

To samo dotyczy naprawy opon typu run-flat. Producenci nie zalecają ich naprawy ze względu na ich skomplikowaną budowę wewnętrzną i zastosowanie w samochodach o wysokich osiągach. Jest to możliwe tylko na życzenie klienta. Opony standardowe można również naprawiać, stosując te same procedury, co w przypadku opon typu run flat. W wyjątkowych przypadkach możliwa jest ich dwukrotna naprawa. Należy jednak przestrzegać ścisłych procedur i kontroli. Ze względu na złożoność tego problemu nie wszystkie warsztaty wykonają kosztowną naprawę.

Czy mogę jechać z gwoździem w oponie? Czytaj więcej na https://montujeopony.pl/a,udwf

Zmiana koła

Metody naprawy przebitej opony

Warsztaty naprawcze mogą naprawić przebitą oponę dwiema metodami. Pierwszą z nich jest "uszczelnienie na zimno" przebitej opony. Miejsce przebicia musi zostać wywiercone i oczyszczone. Następnie miejsce przebicia wypełnia się klejem, specjalnie dostosowaną wkładką naprawczą lub kablem wulkanizacyjnym. Cały proces nie powinien trwać dłużej niż 30 minut. Naprawa na zimno powinna być stosowana tylko jako rozwiązanie tymczasowe, ponieważ z czasem uszczelnienie może nie stać się szczelne. Jest ona nadal szeroko stosowana ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy. Cena może być różna w zależności od miejsca zamieszkania. Może wynosić od 20 do 40 zł.

Wulkanizacja opony "na gorąco" jest opcją bardziej trwałą i niezawodną. Wymaga to zdjęcia opony z obręczy. Wulkanizator musi mieć również dostęp do warstwy wewnętrznej. Po zdjęciu gumy całą felgę należy dokładnie oczyścić. Następnie w miejscu przebicia umieszcza się szpilkę, aby wypełnić dziurę. Wewnątrz opony przykleja się także gumową łatę. Odbywa się to za pomocą wysokiej temperatury, która pomaga w łączeniu się gumy. Ważne jest, aby naprawić uszkodzenie dokładnie i precyzyjnie. Prawidłowo przyklejona łata będzie trwalsza. Pełna naprawa może potrwać nawet 8 godzin. Mimo że proces jest prosty, nie jest trudny do wykonania. Aby go wykonać, trzeba jednak dysponować odpowiednią wiedzą i narzędziami. Ceny usług mogą się różnić w zależności od miejsca, w którym się znajdujesz, i mogą wynosić od 60 do 120 zł.

Czy warto naprawiać przebitą oponę?

W zależności od metody naprawy opon, koszt może łatwo przekroczyć połowę ich pierwotnej wartości. Dlatego warto się zastanowić, czy jest to opłacalne. Lepiej jest wymienić opony, które mają mniej niż dopuszczalny limit (4 mm dla opon letnich, 1,6 mm dla opon zimowych). Należy pamiętać, że opony o różnym stopniu zużycia są niebezpieczne i zabronione. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup nowych opon zarówno na przednią, jak i na tylną oś. Jeśli opony mają dużą wysokość bieżnika (5-7 mm), naprawa będzie uzasadniona. W takim przypadku kierowca powinien rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim zdecyduje się na najlepsze rozwiązanie odpowiadające jego potrzebom i możliwościom finansowym.

Autor